مرمت 10مسجد تاريخي ؛اب انبار غلامحسين ويخچال فتح آباد در ابركوه :

يخچال فتح آباد ازجمله آثار قديمي شهرستان ابركوه است كه در صحراي فتح آباد و با پلاني به صورت مدور و حجمي مخروطي شكل به صورت پله اي بنا شده است و مخصوص انبار كردن يخ در زمانهاي گذشته بوده .ارتفاع اين بنا حدود 20متر و سطح كف داخل بنا گودتر از سطح زمينهاي بيروني ساخته شده است .بناي مذكور قاجاري است و عمليات مرمتي آن از تاريخ دهم خردادماه سال جاري با اعتباري بالغ بر 20000000 ريال شروع گرديده است .از جمله موارد مرمتي اين بنا مي توان به سبك سازي ، واندود كاهگل بدنه بهصورت ته كش و روكش ، مرمت رومي درگاههاي ورودي ، حمل نخاله هاي داخل يخچال به بيرون و ... اشاره كرد .

آب انبار غلامحسين :
در محله نبادان شهرستان ابركوه در نزديكي بلوار جمهوري واقع شده است و از نوع پاشيردار مي باشد .مخزن بنا مدور و پوشش آن مخروطي شكل است .روزنه هايي در قسمت فوقاني سطح آن تعبيه شده و بدون بادگير مي باشد .مصالح به كار رفته در بنا آجر ، ساروج ، خشت وگل است . قدمتبناي مذكور پهلوي است و در اسفندماه 84 تحت شماره 15061 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است .

مرمت بيش از 10 مسجد تاريخي ازنيمه دوم سال 84 تا كنون :
اين مساجد كه در بافت تاريخي شهرستان واقع گرديده اند شامل مسجد جامع مهرآباد ، محله خواجه ،شريفي ، زهرايي ، آقا ، سالاري ، امامزاده ، جامع مريم آباد ، ابوذر و مسجد جامع اردي مي باشد . اين مساجد به دورانهاي مختلف سلجوقي ، صفوي و قاجار بر ميگردد و بامصالح خشت خام ،ملات گل ،گچ و ... كار گرديده است و با اعتباري بالغ بر 400000000 ريال نسبت به مرمت و بازپيرايي آنان اقدام گرديده است . عمده موارد مرمتي در بناهاي مذكور استحكام بخشي ديوار ، سبك سازي و اندود كاهگل پشت بام ، سفيد داخل ، فرش كف ، حمل نخاله هاي داخل به خارج بنا و ... مي باشد

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا